„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób,
aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
/Albert Einstein/
Szkoła tworzy optymalne warunki do wszechstronnego, harmonijnego rozwoju wszystkich uczniów
z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań; jest to szkoła przyjazna uczniowi i jego rodzinie, zapewniająca godne warunki pracy i rozwoju wszystkim pracownikom.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym oraz instytucjami i organizacjami oświatowymi.
Szkoła wyposaża uczniów w umiejętności i wiadomości, które pozwolą im jako absolwentom na kontynuowanie nauki w celu zdobycia zawodu na wyższych uczelniach oraz zdobycie kwalifikacji
w zawodach, na które zapotrzebowanie zgłaszają obecne i przyszłe rynki pracy.
Założenia koncepcji szkoły
- W szkole panuje demokratyczny styl zarządzania oparty na delegowaniu uprawnień
- Szkoła promuje działania nauczycieli i uczniów, integruje społecznośc szkolną w realizacji zadań obywatelskich w lokalnym środowisku.
- Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosfere do nauki uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia.
- W szkole upowszechnia się czytelnictwo i rozwija kompetencje czytelnicze.
- Szkoła kształtuje postawy prozdrowotne uczniów.
- Szkoła wzmacnia poczucie tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych.
- Szkoła przygotowuje i zachęca do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego
i lokalnego.
- Szkola przygotowuje uczniów do zycia poprzez kształtowanie i utwalanie odpowiednich wzorów zachowań,
- Szkoła zapewnia warunki kształcenia i wychowania uczniów oparte na odpowiedzialności za siebie i innych członków społeczności.
- Szkoła wspiera uczniów we wszechstronnym i harmonijnym rozwoju tak, aby stali się odpowiedzialnymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, miasta, kraju, świata oraz aby potrafili wykorzystywać własny potencja
łi dostosowywać się do szybko zmieniającej się rzeczywistości, ucząc się przez całe życie.
- W szkole panuje klimat zaufania, współpracy, współodpowiedzialności i życzliwości. Prawość i mądrość są rzeczywistością, której pragnie się dla siebie i innych. Dialog i negocjaje są metodami na roziąwąywanie spraw trudnych i konfliktowych.
- Wszyszcy pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni, rodzice i uczniowie przyczyniają się do realizacji celów oraz zadań szkoły.
- Szkoła dokłada wszelkich starań, aby uczeń czuł się pewnie i bezpiecznie.
- Szkoły wychowuje absolwentów twórczych, dbających o siebie i innych ludzi, którzy poprzez własny rozwój będą tworzyć spoleczeństwo przyszłości.
- Szkoła nowoczesna, dobrze wyposażona, z dobrą bazą lokalową.
- Szkoła, w której zatrudnieni są wykwalifikowani nauczyciele – wiarygodni, zaangażowani w proces nauczania i wychowania. Otwarci na nowe wyzwania, wrażliwi na potrzeby jednostek, zawsze gotowi do udzielania im wsparcia.
- Szkoła, w której w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych każdy uczeń może rozwijać swoje talenty, zainteresowania i uzdolnienia, twórczo rozwiązywać różne problemy,
Proces kształcenia
„Nie ma większego bogactwa w narodzie nad światłem obywateli”
Jan Paweł II
Pracujemy w szkole nowoczesnej, w której:
- Zapewniamy wszystkim uczniom możliwośc wszechstronnego rozwoju osobistego
- Wyposażamy swoich uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do dalszego kształcenia oraz pracy zawodowej,
- Stosujemy system pomocy dla uczniów z trudnościami edukacyjnymi
- Kształtujemy pozytywny stosunek do uczenia się
- Uczymy metodami aktywizującymi
- Stosujemy motywujący system oceniania
- Wspieramy wszechstronny rozwoj i zdolności uczniów
- Dbamy o rozwój podstawowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie
- Przyzwyczajamy uczniów do samodzielności w działaniu, brania odpowiedzialności za własny rozwój i postępy w uczeniu się,
- Oferujemy naszym uczniom możliwość zrealizowania planów życiowych, aspiracji oraz rozwijania zainteresowań,
- Pomagamy uczniom w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia się i rozwoju,
- Kreujemy dobrą atmosferę
Proces opieki i wychowania
„W wychowaniu chodzi głównie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem”
Jan Paweł II
Szkoła nowoczesna, ale oparta na tradycjach, ideach i wartościach Patrona szkoły Ojca Świętego Jana Pawla II.
- We wszytkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka
- Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patrotyzmu, solidrności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej
- Tworzymy atmpsferę przyjazną uczniowi, sprzyjająca zdobywaniu wiedzy i umiejetności
- Przygotowujemy uczniów do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych
- Ściśle współdziałamy z rodzicami, którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju
- Jasno i wyraźnie definiujemy prawa i obowiązki ucznia
- Przestrzegamy zasad demokratycznego funkcjonowania społeczności szkolnej
- Kreujemy postawy twórcze i proaktywne, niezbędne do życia w społeczeństwie podlegającym ciągłym zmianom
- Zapewniamy swoim wychowankom poczucie bezpieczeństwa
- Pomagamy pokonywać napotykane trudności
- Propagujemy ideę wolontariatu
- Promujemy zdrowy styl życia, aktywność fizyczną, świadomość ekologiczną
- Aktywnie współpracujemy z rodzicami
- Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym
- Dbamy o wizerunek szkoły i promujemy ją w środowisku lokalnym
Organizacja i kierowanie szkołą
Potrzeba szczególnej wrażliwości ze strony wszystkich, którzy pracują w szkole,
aby tworzyć w niej klimat przyjemnego i otwartego dialogu”
Jan Paweł II
- Kadra szkoły to zespół osób nastawionych na doskonalenie własnych kwalifikacji i kompetencji
- Dążymy do wykształcenia międzykulturowych kompetencji u nauczycieli, aby umieli pełnić role mediatora, doradcy, partnera i menadżera zasobów ludzkich
- Dbamy o właściwą organizację pracy szkoły, inspirującą do twórczych działań
- Zespołowo decydujemy o zamierzonych działaniach edukacyjnych i wychowawczych
- Podnosimy kwalifikacje kadry poprzez doskonalenie zewnętrzne i WDN
- Tworzymy motywacyjny i inspirujący system nadzoru
- Dokumentujemy pracę szkoły zgodnie z przyjętymi wzorami
- Dbamy o właściwe stosunki międzyludzkie
- Ustalamy wzajemnie akceptowane reguły postępowania i procedury działania wszystkich organów szkoły
- Podejmujemy różnorodne działania integrujące społeczność szkolną
- Tworzymy tradycje, obrzędy i obyczaje szkolne
- Kształtujemy dobry wizerunek szkoły w środowisku